مناطق حفاظت شده ایران

منطقه حفاظت شده پرور

منطقه پرور دارای گونه های متنوع گیاهی و جانوری است که در کوهپایه های البرز شرقی جای گرفته است. جنگلهای زیبای اورَس (سرو کوهی)، مراتع سر سبز و جنگلهای درختان پهن برگ به همراه تنوع بی نظیر حیات وحش، سیمای جذاب و بی نظیری به این منطقه بخشیده است. البته پرور تحت تأثیر بادهای گرم و خشک جنوبی هم قرار میگیرد.

منطقه حفاظت شده پرور در ۵۰ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده که از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد، از شرق به د‌امغان و از غرب به چاشم محدود می‎شود. در حال حاضر مساحت منطقه بیش از ۶۴ هزار هکتار برآورد شده است.
این منطقه شامل روستاهای پرور، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده است. امامزاده سید تاج الدین، حمام وگورستان پرور از مهمترین آثار تاریخی روستای پرور به شمار می رود. از جاذبه های این منطقه می توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره کرد.

منطقه پرور دارای گونه های متنوع گیاهی و جانوری است که در کوهپایه های البرز شرقی جای گرفته است. جنگلهای زیبای اورَس (سرو کوهی)، مراتع سر سبز و جنگلهای درختان پهن برگ به همراه تنوع بی نظیر حیات وحش، سیمای جذاب و بی نظیری به این منطقه بخشیده است. البته پرور تحت تأثیر بادهای گرم و خشک جنوبی هم قرار می‎گیرد.

از منابع آبی پرور می‎توان به رودخانه‎ها، چشمه‎ها و سنگاب‌ها اشاره کرد. این منطقه د‌ارای چند‌ین رود‌خانه است‌ که همگی فصلی بود‌ه و د‌ر بیشتر فصول سال آب د‌ر آن‎ها جاری است. مهم‏‎ترین‌ رود‌خانه این منطقه سفیدرود است‌ که از ارتفاعاتی به نام «نیزوا» سرچشمه می‎گیرد. همچنین د‌و رود‌خانه «تنگه‌ کاورد» و «رود‌خانه رود‌بارک» نیز د‌ر این منطـقه وجود د‌ارند‌ که هر د‌و از رود‌خانه سفید رود منشعب می‎شوند.

منطقه حفاظت شده پرور دارای پوشش جانوری نسبتاً متنوعی است که از میان آن‎ها می‎توان به ۳۹ گونه پستاندار از جمله شوکا، مرال، پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، کاراکال، گربه پالاس، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار و سموراشاره کرد. این منطقه همچنین مقصد بسیاری از پرنده ‎نگران است تا پرندگانی از جمله کبک د‌ری، بلد‌رچین، هوبره، کبک، تیهو، هد‌هد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و انواع پرند‌گان شکاری را از نزدیک دیده و از آن‎ها عکاسی کنند. ناگفته نماند که زیستگاه گونه هایی از خزند‌گان و دوزیستان نظیر افعی، کفچه مار، مار جعفری، ، بزمجه و انواع وزغ‌ها نیز در این منطقه است.

برای رسیدن به منطقه حفاظت شده پرور باید راه آسفالته‌ای که از سمت رضا آباد و یا فولاد محله به سمت این منطقه حفاظت شده می‎رود را در پیش گرفت.