سرپرست سازمان امور عشایر ایران:

عشایر حافظان اصلی و واقعی محیط زیست هستند

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه عشایر حافظان اصلی و واقعی محیط زیست هستند، گفت: باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیست در کنار جامعه عشایری استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با سرپرست سازمان امور عشایر ایران دیدار و در خصوص توسعه همکاری‌های مشترک بین دو سازمان گفتگو و تبادل‌نظر شد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران در این نشست با تاکید بر اینکه عشایر حافظان اصلی و واقعی محیط زیست هستند، گفت: باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیست در کنار جامعه عشایری استفاده کنیم.

عباس پاپی زاده با اشاره به سابقه عضویت خود در شورای عالی محیط زیست و دغدغه هایش در خصوص حفاظت از محیط زیست، ابراز داشت: آرمان و برنامه ما در سازمان امور عشایر این است که خوشه های تولید سازگار با محیط زیست شکل بگیرد تا ضمن حفاظت از محیط زیست، اقتصاد، معیشت و نیاز عشایر را از طبیعت توسط خود عشایر تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای این منظور باید ضمن شناسایی پتانسیل های منابع طبیعی و محیط زیست هر منطقه، ترویج و آموزش های لازم برای کشت گیاهان دارویی و محصولات باغی و زارعت چوب را توسعه دهیم تا هم از فشار بر محیط زیست کم کنیم و هم درآمد مناسبی برای جوامع محلی ایجاد نماییم.

پاپی زاده با اعلام آمادگی برای توسعه همکاری های مشترک، به ترویج زراعت چوب در جوامع محلی به عنوان یک سیاست جدی اشاره کرد و گفت: زراعت چوب درآمد خوبی برای جوامع محلی دارد و بهترین کار برای ترویج آن مزارع الگویی است چراکه مردم محلی با دیدن این مزارع از آن الگوبرداری و به سمت آن سوق پیدا می کنند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه باید مراکز تحقیقاتی ما روی این موضوع کار کنند، بر ضرورت ایجاد زنجیره آموزش و ترویج و انتقال یافته های علمی به مناطق عشایری تاکید کرد و گفت: امروز همه عشایر مثل گذشته کوچرو نیستند و می توانیم این الگوها را در مناطقی که عشایر یکجانشین هستند ترویج و پیاده سازی کنیم.

 

برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای عشایر در سال ۱۴۰۱

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه همه ما نسبت به حفاظت از محیط زیست رسالت داریم، اظهار داشت: ما در سازمان حفاظت محیط زیست برای عشایر در سال ۱۴۰۱ برنامه داریم تا از تمام ظرفیت و توان خود برای ارتقاء دانش عشایر در حوزه محیط زیست استفاده کنیم.

نورالله مرادی با اشاره به اینکه می خواهیم یک کار ماندگار برای عشایر انجام دهیم و تصویر تازه ای ارائه بدهیم، گفت: ما به کار نمایشی اعتقاد نداریم بلکه باید کار واقعی برای عشایر انجام دهیم و اثر آن را در گفتار و محیط پیرامون آنان ببینیم.

وی با تاکید بر استفاده از پتانسیل های جامعه عشایری در حفاظت از محیط زیست، خاطرنشان کرد: ما فرهنگ حفاظت از محیط زیست را داشته ایم که بخشی از آن را فراموش کرده ایم و باید این فرهنگ را احیاء و بازتولید کنیم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام آمادگی برای توسعه همکاری های مشترک با سازمان امور عشایر برای رسیدن به اهداف مشترک، اظهار داشت: اگر جامعه عشایری را در بومگردی توانمند کنیم می توانند برای خودشان اشتغال و درآمد ایجاد کنند و محیط زیست را نیز حفاظت نمایند.

در پایان این نشست که مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی و مدیرکل دفتر بهسازی سازمان امور عشایر نیز حضور داشتند مقرر شد کارگروهی برای بررسی همکاری های مشترک تشکیل و برای انعقاد تفاهم نامه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.