آثار مهم دوره صفوی

کاخ چهل ستون قزوین

عمارت چهلستون در بهمن ماه سال 1334 به شماره 389 در فهرست آثار تاريخي ايران ثبت گرديد.بخشي از اين بنا در سال 1335 به عنوان نمايشگاه اشياء تاريخي و باستاني مورد استفاده و پس از دو سال به صورت كامل تبديل به گنجينه قزوين گرديد.

یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی است که در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی ‌مانده از مجموعه کاخ‌ های سلطنتی دوران شاه طهماسب است. این بنا در دوره صفویه (زمان پایتختی قزوین) به کلاه ‌فرنگی معروف بود. در دوره قاجاریه به دست محمدباقر سعدالسلطنه فرماندار آن زمانِ قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت. عمارت کلاه فرنگی به همراه سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی‌ مانده از باغ‌های دوره صفویه در قزوین است. این ساختمان هشت‌ گوش و دوطبقه بر اساس نقشه یک معمار تُرک ساخته شده است.شاه طهماسب صفوي در سال ۹۵۱ ه.ق به دليل تهديد حملات تركان عثماني تصميم به انتقال پايتخت از تبريز به قزوين گرفت. در همين سال بود كه شاه اراضي موسوم به زنگي آباد را از ميرزاشرف جهان- يكي از بزرگان و معتمدان شهر- خريداري كرده و سپس معماران برگزيده كشور را فرا خواند و فرمان داد تا باغي به شكل مربع بسازند و در ميان آن عمارت هاي عالي، تالار، ايوان ها و حوض هاي زيبا بنا كنند.

این بنا دارای تالارها و اتاق‌های کوچکی در هر طبقه بوده و با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته و دارای پنجره ‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است. رواقی با ستون های آجری و قوس های نیم-دایره‌ای بنا را دربرگرفته و بر بالای آن ایوانی با ستون های چوبی استوار شده است. نقشه این بنای برون‌ گرا طرحی با محورهای صلیبی است و سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس با طرح‌ های بدیع و سقف طبقه فوقانی خنچه پوش است.
نقاشی ‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است. این دیوارهای مزین به نقاشی و دیوارنگاره‌ ها در نوع خود منحصر‌به ‌فرد بوده و وجود سه لایه دیوارنگاره حاکی از گذشت ادوار مختلف تاریخی در آن است. این بنا در حال حاضر به عنوان موزه خوشنویسی قزوین محل نگهداری آثار ارزشمندی از جمله خطاطی ها و کتاب های قدیمی است.

عمارت چهلستون در بهمن ماه سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار تاريخي ايران ثبت گرديد.بخشي از اين بنا در سال ۱۳۳۵ به عنوان نمايشگاه اشياء تاريخي و باستاني مورد استفاده و پس از دو سال به صورت كامل تبديل به گنجينه قزوين گرديد.