معرفی عشایر غیور استان کهگیلویه و بویراحمد

معرفی ایلات و طوایف عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد

معرفی عشایر غیور استان کهگیلویه و بویراحمد

وسعت و جمعیت استان

استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت ۱۶۲۶۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقع شده و به استان چهارفصل شناخته می شود. این استان از شمال با استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، از شرق و جنوب شرقی با استان فارس، از جنوب با استان بوشهر و از غرب با استان خوزستان هم مرز است. یکی از غنی‌ترین مخازن نفتی ایران در این استان قرار دارد.

کهگیلویه و بویر احمد سرزمینی کوهستانی و نسبتاً مرتفع است که حدود سه چهارم مساحت آن را ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل داده اند و کوه های آن از رشته کوه های زاگرس به شمار می روند. بلندترین نقطه استان “قله دنا” با ارتفاع ۴۴۰۹ متر و پست ترین نقطه آن “چره زن” در جنوب غربی بی بی حکیمه در شهرستان گچساران واقع شده است که ۱۹۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. با توجه به شرایط جغرافیایی استان، هر چه در امتداد کوه‌های زاگرس از شمال شرقی به جنوب غربی نزدیکتر شویم، از ارتفاع کوه‌ها و مقدار بارندگی و رطوبت هوا کاسته می‌شود. این وضعیت طبیعی، مشخصات اقلیمی دوگانه‌ای را پدید آورده و کهگیلویه و بویراحمد را به دو ناحیه سردسیری و گرمسیری تقسیم کرده است.

جمعیت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است و مرکز آن شهر یاسوج می باشد.

 

جمعیت عشایری

بر اساس نتایج پایه اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۹۹، جمعیت عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره قشلاقی هفت هزار و ۳۱۲ خانوار با جمعیت ۲۹ هزار و ۲۶۷ نفر و در دوره ییلاقی ۹ هزار و ۲۷۲ خانوار با جمعیت ۳۷ هزار و ۱۲۶ نفر است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات سومین سرشماری رسمی عشایر کوچنده کشور که در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز آمار ایران انجام شده بود، جمعیت عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره قشلاقی ۶۳ هزار و ۲۲۵ نفر (۱۰۰۸۸خانوار) و در دوره ییلاقی ۷۰ هزار و ۷۷۵ نفر ( ۱۱۱۲۰خانوار) بود.

 

ایلات و طوایف

مهمترین عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد شامل ایلات و طوایف بویراحمد، قشقایی، طیبی، دشمن زیاری، دریکوند، چرام، ممسنی، بهمئی، باشت و بابوئی می شوند.

 

شهرستان های عشایرنشین

بویراحمد، دنا، کهگیلویه، بهمئی، گچساران، باشت، چرام و لنده شهرستان های عشایرنشین کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می دهند.

 

تعداد و نوع دام

نوع دام در اختیار عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد شامل دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو) است. بر اساس اطلاعات سومین سرشماری رسمی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز آمار ایران، عشایر کهگیلویه و بویراحمد در مجموع  ۹۲۵ هزار و ۸۴۸ رأس دام سبک و ده هزار  و ۱۱۶ رأس دام سنگین در اختیار دارند.

 

مهمترین تولیدات عشایر

مهم­ترین تولیدات لبنی: شیر، روغن حیوانی، کشک، کره، دوغ، ماست، پنیر  و قره قوروت.

مهم­ترین صنایع دستی: قالی، گبه، گلیم، جاجیم، پلاس، خورجین و توبره.

مهم­ترین گیاهان دارویی: بومادران، شیرین بیان، شاه پسند، چای کوهی، سینبله ای موردار، پونه سای ایرانی، ثعلب، گل راعی، مینای صخره ای و مریم نخودی.