عشایر در سلام آبادی

معرفی ایلات و طوایف استان فارس

معرفی ایلات عشایر ایران در سلام آبادی

وسعت و جمعیت استان

استان فارس با ۱۲۲٬۶۰۸کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران واقع شده است. این استان از شمال با استان اصفهان، از جنوب و جنوب شرقی با استان هرمزگان، از غرب و جنوب غربی با استان بوشهر، از شمال‌غربی با استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق با استان کرمان و از شمال‌شرقی با استان یزد هم مرز است. منابع مهم اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی و دامداری، شهرک‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها بنا شده ‌است.آب و هوای فارس در نقاط مختلف استان به سه گونه کوهستانی، معتدل و گرم تقسیم می‌شود.استان فارس با وجود جاذبه‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی، یکی از مراکز مهم گردشگری ایران است.

جمعیت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان فارس چهار میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر است. شهر شیراز مرکز استان فارس می باشد.

 

جمعیت عشایری

بر اساس نتایج پایه اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۹۹، جمعیت عشایری استان فارس در دوره قشلاقی ۲۶ هزار و ۶۰۹ خانوار با جمعیت ۱۱۲ هزار و ۸۹۳ نفر و در دوره ییلاقی ۲۴ هزار و ۲۴۷ خانوار با جمعیت ۱۰۱ هزار و ۳۳۱ نفر است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات سومین سرشماری رسمی عشایر کوچنده کشور که در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز آمار ایران انجام شده بود، جمعیت عشایری استان فارس در دوره قشلاقی ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر (۲۷۲۷۹ خانوار) و در دوره ییلاقی ۱۳۲ هزار و ۲۴۹ نفر (۲۴۷۲۰ خانوار)  بود.

 

ایلات

عشایر استان فارس شامل ایلات قشقایی، خمسه، لر ممسنی و لر بویراحمدی می شوند. ایل قشقایی بیشترین جمعیت عشایری را در این استان دارا می باشد. ایل خمسه و ایل لر (ممسنی و بویراحمدی) در رده ­های بعدی جمعیت عشایری فارس قرار دارند.

 

طوایف

طوایف ایل قشقایی: عمله، فارسیمدان، شش بلوکی، کشکولی کوچک، کشکولی بزرگ و دره­شوری.

طوایف ایل خمسه: باصری، کردشولی، عرب، نفر و بهارلو.

طوایف ایل لر ممسنی: جاوید، رستم، بکش و دشمن زیاری.

طوایف ایل لر بویراحمدی: جلیل، قائد گیوی، چوگی و رنگکی، آقا علیرضا، عبدالهی، شاه قاسمی و اولاد علی مؤمن.

 

طوایف مستقل

یازده طایفه مستقل در استان فارس سکونت دارند که شامل طوایف زیر می شوند:

طایفه کهمره سرخی که بیشترین جمعیت عشایری در طوایف مستقل فارس را دارد. طوایف جشنی کهمره جروق، کهمره نودان، متفرقه محلی داراب، چهارراهی، جبل النارویه، و متفرقه محلی فیروزآباد در رده ­های بعدی جمعیتی طوایف مستقل عشایری استان فارس قرار دارند.

 

شهرستان های عشایرنشین

آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، بوانات، پاسارگاد، جهرم، خرم بید، خنج، داراب، زرین دشت، سپیدان، سروستان، شیراز، فراشبند، فسا، فیروزآباد، قیر و کارزین، کازرون، خرامه، کوار ، گراش، لارستان، لامرد، مرودشت، ممسنی، مهر، نی ریز.

 

تعداد و نوع دام

نوع دام در اختیار عشایر استان فارس شامل دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو، گاومیش و شتر) است. بر اساس اطلاعات سومین سرشماری رسمی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز آمار ایران، عشایر فارس در مجموع سه میلیون و ۸۱ هزار و ۶۳۱ رأس دام سبک و ۱۳ هزار و ۱۲ رأس دام سنگین استان را در اختیار دارند.

 

مهمترین تولیدات عشایر استان

مهم­ترین تولیدات لبنی: شیر، ماست، دوغ، کشک، پنیر، کره، روغن و قره قوروت.

مهم­ترین صنایع دستی: قالی، قالیچه، گبه، گلیم، زیلو، ورنی، جاجیم، پلاس، حصیر، خورجین، توبره، چوقا، کلاه، دستکش، جوراب، گیوه و پاپوش.

مهم­ترین گیاهان دارویی: آویشن، گل گاوزبان، ختمی، استوخدوس، زیره، بابونه، زرشک، بنه، کلخونک و بادام کوهی.