آثار و بناهای تاریخی تهران

بازار سنتی تجریش

یکی از زیباترین جاذبه‌های این محله زیبا و خوش آب و هوا «بازار سنتی تجریش» است، بازاری بزرگ و تاریخی که از کنارِ صحن امام‌زاده صالح (ع) شروع می‌شود و دالان‌ها و راسته‌هایش تا میدان قدس ادامه مییابد و مجموعه‌ای از مغازهها و بساط دست فروش‌ها را در بر میگیرد.

«تجریش» یکی از قدیمی‏‌ترین منطقههای تهران است؛ جایی که انگار سنت و فرهنگ در آن رسوب کرده و یکی از خاطره‏‌انگیزترین و خاص‌ترین محلات تهران را خلق کرده، جایی که هنوز می‎توان کوچههای سالخورده و باریک و خانه‏‌های قدیمی و پُر درخت را دید و در حال و هوای زیبای این محله غرق شد.

یکی از زیباترین جاذبه‏‌های این محله زیبا و خوش آب و هوا «بازار سنتی تجریش» است، بازاری بزرگ و تاریخی که از کنارِ صحن امام‌زاده صالح (ع) شروع می‏‌شود و دالان‏‌ها و راسته‏‌هایش تا میدان قدس ادامه می‎یابد و مجموعه‏‌ای از مغازه‎ها و بساط دست فروش‏‌ها را در بر میگیرد.

بخشی از این بازار مثل اکثر بازارهایی که کنار مکا‌ن‏‌های مذهبی ایجاد می‏‌شود، محل فروش اقلام مذهبی چون تسبیح، مهر، سجاده و چادر نماز و همچنین گندم برای کبوترها، شمع و نمک برای نذر است. اما بخش بزرگتر بازار از قدیم محل تامین مایحتاج مردم تجریش و دزاشیب بوده و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید برای مردم این مناطق و یکی از پر رونق‏‌ترین بازارهای تهران است که بسیاری از تهرانی‏‌ها برای خرید و گلگشت به این بازار سر میزنند.

برای ورود به بازار تجریش می‎توانید از ورودی اصلی بازار در کنار امام‌زاده صالح وارد شوید، جایی که بیش از همه محل فروش میوه‏ و سبزی‌های فصل است؛ نوبر هر میوه‏‌ای اول از همه به این بازار می‏‌آید، میوه‏‌های خارجی، گرمسیری و میوه‏‌ها و سبزی‎هایی که به دلیل تغییر فصل جاهای دیگر شهر پیدا نمی‎شوند هم در این بازار موجود است. وارد بازار که بشوید انگار شهر فرنگ است، نمایشگاهی بزرگ و هیجان‏‌انگیز از طعم، رنگ، بو و مزه که چون تابلویی زیبا و جاندار مقابل شما گشوده می‌شود.

در مغازه‎های قدیمی این بازار همه چیز با سلیقه، زیبا و رنگین در معرض فروش قرار داده شده است؛ انواع ترشی، ادویه‌جات اعلا و خوش رنگ و بو، زعفران ممتاز، دسته‏‌های سبزی پاک شده و آب زده، صیفی‌جات، فلفل‏‌های رنگارنگ، بادمجان‏‌های خوش قد و بالا و خوش رنگ و لعاب و هرچه در این بازار پیدا می‏‌شود، انگار نه فقط به هدف فروش که برای زیباتر کردن این بازار دلفریب به نمایش درآمده است.

بازار تجریش منحصر به میوه و سبزی و خوراکی نیست، انواع ظرف و ظروف، صنایع دستی، پارچه، ترمه، فرش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس و هزاران چیز دیگر در این بازار بزرگ پیدا می‏‌شود، بازاری که حتی اگر اهل خرید هم نباشید حتما از قدم زدن و دیدن مغازه‏‌های قدیمی این بازار با سردرهای کاشیکاری شده و لاجوردی و غرق شدن در هیاهوی رنگ‏‌ها و صداها لذت خواهید برد و حسابی پر شور و نشاط خواهید شد.

یکی از هیجان‏‌انگیزترین بخش‏‌های این بازار، «تکیه بازار تجریش» است، جایی که در ماه‏‌های محرم و صفر محل عزاداری اهل بازار است و در روزهای معمول بازار، میدانکی پر از سبزی و میوه و صیفی‏‌جات داخلش شکل می‏‌گیرد و بدل به موزه‏‌ای زنده از زیبایی می‏‌شود.